Powstanie polipa zatoki szczękowej oznacza, że stan zapalny wszedł w niebezpieczną fazę. Polip jest powikłaniem zapalenia. Może być groźny, jeśli zostanie zbagatelizowany. Najczęściej objawia się dokuczliwym bólem szczęki bądź długo utrzymującym się katarem. Leczenie polipa w zatoce szczękowej często sprowadza się do jego usunięcia.

Czym są zmiany polipowate w zatokach szczękowych?

Zatoki szczękowe, to jamy zlokalizowane blisko nosa, (znajdują się w trzonach kości szczękowych). Powstają już w życiu płodowym i przestają rosnąć, gdy pojawiają się zęby stałe. Ściany zatok pokryte są błoną śluzową odpowiedzialną za wydzielinę spływająca do jamy nosa. Usytuowanie zatok szczękowych powoduje, że są one podatne na rozwój stanów zapalnych. Zmiany polipowate w zatokach szczękowych najczęściej są skutkiem stanu zapalnego zatok w części sąsiadującej z górnymi zębami. Polipy w zatokach są miękkim rozrostem błony śluzowej wyściełającej przewody nosowe i zatoki. Mogą pojawiać się pojedynczo lub w liczbie mnogiejj. Mają kształt podobny do kropli wody. Są przezroczyste bądź biało- żółte, poruszają się przy dotknięciu. Najczęściej polipa zatoki szczękowej diagnozuje się go u osób 50-60 – letnich, więcej wśród mężczyzn, sporadycznie u dzieci.

Polip w zatoce szczękowej – przyczyny

Wśród przyczyn powstania polipa zatoki szczękowej najczęściej wymieniany jest przewlekły bądź ostry stan zapalny związany z zębami. Może pojawić się po zabiegu leczenia kanałowego lub wyrwaniu górnego zęba, wskutek choroby zębów, takich jak próchnica, czy schorzeń układu oddechowego, jak zapalenie oskrzeli, bądź grypa. Prawdopodobieństwo pojawienia się polipa zatoki szczękowej wzrasta u osób cierpiących na astmę oskrzelową, mukowiscydozę, alergiczne grzybicze zapalenie zatok, czy też alergiczny nieżyt nosa. Predyspozycje do pojawienia się polipów w zatokach szczękowych mogą być dziedziczone.

Polip w zatoce szczękowej – objawy

Objawy polipa zatoki szczękowej, to m.in. utrata węchu, kichanie, zablokowanie nosa uniemożliwiające oddychanie nosem, spływanie wydzieliny po powierzchni gardła, wyciek wodnistej wydzieliny z nosa. U wielu chorych pojawia się dokuczliwy ból, szczególnie górnej części twarzy, który nasila się podczas schylania, kaszlu, dotykania obolałego miejsca, w czasie wykonywania różnych ćwiczeń fizycznych. Do tego dochodzi ból zębów, opuchlizna w okolicach policzka, wyciek ropy z nosa, osłabienie, gorączka, złe samopoczucie. Bywają pacjenci, którzy nie mają żadnych symptomów świadczących o obecności polipa. Są i tacy, którym doskwierają takie dolegliwości, jak chroniczny kaszel, bóle głowy, niesmak w ustach, kłopoty ze wzrokiem, powonieniem, zaburzenia smaku.

Polip w zatoce szczękowej – leczenie

Gdy zauważymy objawy sugerujące polipa zatoki szczękowej powinniśmy jak najszybciej zgłosić się lekarza (najlepiej otolaryngologa). Z reguły pierwszym badaniem diagnostycznym jest zdjęcie rentgenowskie RTG bądź tomografia komputerowa. Zmiany polipowate wykrywane bywają też przy pomocy ultrasonografii. Badania pozwalają ocenić dokładną lokalizację zmian i ich wielkość. Metoda leczenia zależy od rozmiaru polipów i ich dokładnej lokalizacji. Farmakologiczne leczenie polipów szczękowych możliwe jest wtedy, gdy nie ma silnych objawów. W trudniejszych sytuacjach takie leczenie nie przynosi pozytywnych rezultatów, dlatego w takich przypadkach najkorzystniejsze jest usuwanie polipów zatok szczękowych. Mniej skuteczną i rzadziej polecaną metodą likwidacji polipa zatoki szczękowej są wielokrotne punkcje zatok z podaniem odpowiednio dobranych leków do środka (może pomóc we wczesnym stadium).

Czy polip zatoki szczękowej jest groźny?

Co prawda polip zatoki szczękowej nie należy do zbyt groźnych, jednak jest dokuczliwy. Nie należy go bagatelizować, bo nieleczony może doprowadzić do niebezpiecznych powikłań. Trzeba pamiętać, że niekiedy polipy zatoki szczękowej mają podłoże nowotworowe. Poza tym często powstają w wyniku innych schorzeń, dlatego żeby się ich pozbyć, należy wyleczyć chorobę podstawową.