Czy węgiel wybiela zęby? Skuteczność domowych metod

Zarezerwuj wizytę!

Zarezerwuj on-line lub zadzwoń

Porady stomatologiczne

Czy Można spać z protezą zębową?

Utrata uzębienia wiąże się z koniecznością uzupełnienia powstałej luki. Wybór najlepszego rozwiązania protetycznego jest zależny od wielu czynników — w tym od skali ubytku, potrzeb pacjenta oraz jego możliwości finansowych. Protezy są jednym z najlepszych rozwiązań pod względem ekonomicznym, jednak czas adaptacji do nich jest stosunkowo długi. Przed skorzystaniem z tego rozwiązania protetycznego warto dowiedzieć się, czy można spać z protezą zębową.

Jak przywyczaić się do protezy zębowej?

Luka w uzębieniu powoduje szereg konsekwencji związanych nie tylko z estetyką uśmiechu, ale także z jego funkcjonowaniem. Podstawowym problemem wynikającym z braku zęba jest przesuwanie pozostałych zębów w kierunku luki, co z czasem prowadzi do rozwoju wad zgryzu, ruchomości, a w skrajnych przypadkach wypadania. Poza tym braki zębów zaburzają funkcję żucia uniemożliwiając właściwe przeżuwanie, co może doprowadzić do problemów z układem trawiennym.

Brak zębów wpływa negatywnie na samopoczucie pacjenta, jego samoocenę oraz pewność siebie. Zaczynamy się rzadziej uśmiechać i krępować podczas mówienia, co może odbić się na jakości życia towarzyskiego. Pacjent, który odpowiednio wcześnie podejmie leczenie protetyczne, może uchronić się od wielu przykrości związanych z niepełnym uśmiechem.

Jednym ze sposobów na uzupełnienie braku zębów są protezy. Ich cena oraz oferowany efekt estetyczny są niezwykle korzystne, stąd ich wysoka popularność. Warto zaznaczyć, iż to rozwiązanie protetyczne jest początkowo traktowane przez organizm jako ciało obce — z tego powodu należy dowiedzieć się, jak przyzwyczaić się do protezy zębowej. Okres adaptacji może wiązać się z czasowym dyskomfortem, podrażnieniami, problemami z mówieniem. Na start warto ograniczyć dietę do miękkich lub płynnych pokarmów.

Do protezy nie należy się zniechęcać, gdyż nieprzyjemne uczucia mijają stopniowo z każdym dniem noszenia. W tym czasie należy szczególnie dbać o higienę, gdyż infekcje jamy ustnej mogą wydłużyć czas adaptacji. Dodatkowo zalecamy ćwiczenia mowy, polegające na czytaniu na głos — w ten sposób pacjent szybciej przyzwyczai się do mówienia z protezą.

Czy protezy zębowe należy wyjmować na noc?

Protezy ruchome można swobodnie wyciągać z jamy ustnej, co ułatwia ich higienę. Pacjenci, którzy przyzwyczaili się do ich noszenia, mogą zastanawiać się, czy protezy zębowe należy wyjmować na noc.

Odpowiadamy — w większości przypadków jest to konieczne z następujących powodów:
po pierwsze: na protezie gromadzą się bakterie mogące powodować infekcje, stany zapalne i choroby jamy ustnej,
po drugie: proteza podrażnia błony śluzowe — z tego powodu na czas snu powinniśmy dać im odpocząć,
po trzecie: proteza w trakcie snu może ulec uszkodzeniu, co stwarza ryzyko zadławienia.

Mamy nadzieję, że w kwestii tego, czy można spać z protezą zębową, nie zostawiliśmy żadnych wątpliwości. Personel lekarski kliniki stomatologicznej Dr Gajda służy pomocą w zakresie protetyki i odbudowy prawidłowych warunków estetycznych, zgryzowych i narządu żucia.

Zachęcamy do kontaktu

(+48) 91 433 07 76