Leczenie kanałowe Szczecin

Endodoncja, pierwotne i wtórne leczenie kanałowe, leczenie zapalenia miazgi, udrażnianie kanałów, zamykanie perforacji.

Zarezerwuj wizytę!

Zarezerwuj on-line lub zadzwoń

Nowoczesna endodoncja

Leczenie endodontyczne w Szczecinie

Leczenie endodontyczne (inaczej leczenie kanałowe) stosujemy w sytuacji, gdy dochodzi do zapalenia miazgi (potocznie zwanej nerwem) i tkanek. Najczęściej objawia się to silnym i przewlekłym bólem (może przebiegać też bezobjawowo!). Chora miazga otwiera dalszą drogę do zakażenia tkanek otaczających ząb, co może doprowadzić nawet do chorób odległych narządów takich jak stawy, nerki czy serce.
W klinice stomatologicznej dr Gajdy w Szczecinie przywiązuje się wielką wagę do rozwiązań, które umożliwiają skuteczne przywrócenie funkcji naturalnym zębom pacjenta. Endodoncja w naszej klinice posiada niemal nieograniczone możliwości leczenia dzięki zastosowaniu zaawansowanych urządzeń diagnostycznych, specjalistycznego mikroskopu oraz precyzyjnych technik wypełniania kanałów.
Leczenie kanałowe wykonujemy jako:

• pierwotne leczenie kanałowe: w przypadku zapalenia i zakażenia lub martwicy miazgi zęba – obejmuje leczenie biologiczne (odwracalne) miazgi, leczenie nieodwracalnych zapaleń miazgi, leczenie martwicy miazgi lub zgorzeli oraz leczenie zapaleń tkanek okołowierzchołkowych;
  • powtórne leczenie kanałowe: w przypadku utrzymujących się dolegliwości bólowych, przewlekłego stanu zapalnego kości lub przed planowanymi pracami protetycznymi.

Zabiegi

Endodoncja w klinice

dr Gajdy

Pierwotne leczenie kanałowe

Leczenie biologiczne (odwracalne) miazgi:

w początkowej (odwracalnej) fazie zapalenia miazgi istnieje możliwość leczenia biologicznego. Podczas wizyty usuwana jest przyczyna choroby, którą zwykle jest próchnica. Następnie ubytek zostaje zabezpieczony specjalnym preparatem ochronnym wypełniającym ząb. Metoda ta daje ogromną szansę zachowania żywego, naturalnego zęba! (patrz: profilaktyka).

Leczenie nieodwracalnych zapaleń miazgi:

to schorzenie dentystyczne powstaje na skutek toczącego się przez dłuższy czas stanu zapalnego. Leczenie kanałowe polega na usunięciu chorej miazgi, a następnie mechanicznym poszerzeniu i odkażeniu kanałów oraz szczelnym wypełnieniu ich specjalnymi materiałami.
Komfort leczenia zapewniony jest dzięki znieczuleniu!

Powtórne leczenie kanałowe

Powtórnego zabiegu endodoncji wymaga ząb sprawiający problemy mimo wcześniejszego leczenia kanałowego. Najczęściej są to uciążliwe dolegliwości bólowe, które skłaniają pacjentów do powtórnej wizyty u stomatologa (Uwaga! Zdarza się też że ząb wcale nie boli, a procesy patologiczne uwidaczniają się dopiero na zdjęciu RTG zębowym lub pantomogramie – stąd warto odwiedzać gabinet dentystyczny w celu regularnych kontroli, patrz: profilaktyka). Jest to najczęściej zmiana okołowierzchołkowa, czyli zakażenie i związany z nim stan zapalny tkanki kostnej wokół wierzchołka zęba. Taka zmiana po wielu latach może przekształcić się w torbiel, która również zwykle nie daje żadnych dolegliwości bólowych.

Źródłem procesów patologicznych i dolegliwości zębów po leczeniu kanałowym najczęściej są:

• bakterie pozostawione w kanale lub w okolicy okołowierzchołkowej
  • występowanie kanałów, które nie zostały odkryte przy pierwotnym leczeniu
  • kanały, które nie zostały do końca wyleczone z uwagi na trudny dostęp oraz brak możliwości technologicznych (w naszej klinice posiadamy specjalistyczne mikroskopy pozwalające na skuteczne leczenia nawet trudno dostępnych kanałów zębowych)
  • złamane narzędzie endodontyczne zalegające w korzeniu
  • ponowna głęboka próchnica zęba
  • przeniesienie zakażenia z innych, sąsiadujących korzeni
  • złamanie/pęknięcie korony

Skomplikowane leczenie kanałowe

Dzięki nowoczesnemu sprzętowi dostępnemu dla pacjentów kliniki, możemy zaoferować specjalistyczne typy zabiegów endodoncji:

• usuwanie złamanych narzędzi kanałowych – podczas opracowywania kanałów korzeniowych może dojść do złamania narzędzi kanałowych, które w takim przypadku należy usunąć (ich pozostawienie niesie za sobą ryzyko niepowodzenia leczenia endodontycznego);
  • udrażnianie zobliterowanych (zamkniętych) kanałów korzeniowych
  • zamykanie perforacji kanału preparatem MTA.
Usuwanie złamanych narzędzi kanałowych

Złamane narzędzie kanałowe

Podczas opracowywania kanałów korzeniowych – szczególnie zakrzywionych lub niedrożnych – może zdarzyć się powikłanie w postaci złamania narzędzia kanałowego, którego fragment zaklinowuje się podczas próby jego wycofania. Podstawowym problemem wynikającym z obecności złamanego narzędzia jest brak możliwości udrożnienia kanału – a tym samym właściwego opracowania, oczyszczenia i wypełnienia. W zębie za złamanym narzędziem wciąż są bakterie, których pozostawienie niesie za sobą ryzyko niepowodzenia leczenia endodontycznego.

Leczenie z pomocą mikroskopu zabiegowego i urządzenia ultradźwiękowego

Dlatego złamane narzędzie wymaga wyjęcia – co najczęściej jest procedurą trudną i nie zawsze kończy się powodzeniem. Z tego względu do usuwania większości pozostawionych w kanale instrumentów potrzebne są odpowiednie umiejętności i sprzęt – czyli przede wszystkim mikroskop zabiegowy i urządzenie ultradźwiękowe z zestawem specjalistycznych końcówek. Klinika stomatologiczna dr Gajda Szczecin wyposażona jest w najnowszej klasy sprzęt – produkt szwajcarskiej firmy Kaps – umożliwiający pracę w dużym powiększeniu oraz urządzenie ultradźwiękowe firmy EMS.

Udrażnianie zamkniętych kanałów korzeniowych

Niedrożne kanały zębowe

Warunkiem powodzenia zabiegu endodoncji jest opracowanie kanałów korzeniowych zębów na całej ich długości – dlatego niedrożne (zobliterowane) kanały stanowią istotną trudność w leczeniu i często wymagają wspomagania obrazem mikroskopowym. Na szczęście klinika stomatologiczna dr Gajda wyposażona jest w najnowszej klasy urządzenie szwajcarskiej firmy Kaps umożliwiające pracę w dużym powiększeniu oraz urządzenie ultradźwiękowe firmy EMS.

Zmiany zwyrodnieniowe miazgi związane z wiekiem lub procesem chorobowym to najczęstsze przyczyny niedrożności kanałów. W wyniku zmian wstecznych zachodzących w miazdze na skutek przewlekłego stanu zapalnego dochodzi do odkładania złogów wapniowych wewnątrz kanału korzeniowego, prowadząc do stopniowego zmniejszania jego światła czyli niedrożności.

Zamykanie perforacji kanału preparatem MTA

Perforacja zęba

Perforacja zęba jest powikłaniem, które może być spowodowane procesem próchnicowym, resorpcją lub jatrogennym działaniem stomatologa podczas opracowywania kanałów korzeniowych w trakcie leczenia endodontycznego. Do tego powikłania dochodzi najczęściej w kanałach o dużym stopniu zakrzywienia lub niedrożnych.

Leczenie z użyciem mikroskopu dentystycznego

Powodzenie w leczeniu perforacji zależy przede wszystkim od jej rozległości i lokalizacji – przy czym uszkodzenia ściany kanału wymagają zamknięcia dedykowanym preparatem MTA przed ostatecznym wypełnieniem. Ze względu na precyzję takiego zabiegu, wykonuje się go w odpowiednim powiększeniu przy użyciu mikroskopu stomatologicznego. Klinika stomatologiczna dr Gajda Szczecin wyposażona jest w najnowszej klasy mikroskop zabiegowy – produkt szwajcarskiej firmy Kaps – umożliwiający pracę w dużym powiększeniu oraz urządzenie ultradźwiękowe firmy EMS.

Profilaktyka

Endodoncja

Odbudowa

Nowoczesny sprzęt stomatologiczny KAPS

Endodoncja w Szczecinie

Klinika stomatologiczna dr Gajda w Szczecinie wyposażona jest w najnowszej klasy sprzęt stomatologiczny. Jest to bezwzględny warunek powodzenia zabiegu, jakim jest leczenie kanałowe. Wspominany sprzęt to produkt szwajcarskiej firmy Kaps, który umożliwia precyzyjną pracę stomatologa w dużym powiększeniu oraz urządzenie ultradźwiękowe firmy EMS.

Przeczytaj więcej o leczeniu kanałowym pod mikroskopem w naszej klinice!

Zapraszamy do kontaktu

(+48) 91 433 07 76