Leczenie paradontozy Szczecin

Periodontologia, choroby dziąseł, nadwrażliwość, skaling, piaskowanie, kiretaż, szynowanie, regeneracja.

Zarezerwuj wizytę!

Zarezerwuj on-line lub zadzwoń

Choroby dziąseł i tkanek otaczających

Skuteczne leczenie paradontozy w Szczecinie

Periodontologia jest działem stomatologii, który zajmuje się profilaktyką i leczeniem paradontozy, tj. chorób dziąseł i innych tkanek otaczających zęby. Do najczęstszych dolegliwości należą:

• krwawienie z dziąseł,
  • nadwrażliwość zębów,
  • a nierzadko też przykry zapach z ust.

Nieleczona powoduje nasilające się w czasie rozchwianie zębów, niekiedy ich przemieszczenie lub wydłużenie – a w końcowej fazie ubytki kości, co ostatecznie prowadzi do utraty zębów. Dlatego warto już przy pierwszych dolegliwościach rozpocząć leczenie paradontozy. Nasi lekarze stomatolodzy posiadają dużą wiedzę i wieloletnie doświadczenie w skutecznym leczeniu paradontozy.

Wczesna diagnoza jest zawsze podstawą skutecznego leczenia. Podobnie jest w przypadku paradontozy. Wcześnie rozpoczęte leczenie periodontologiczne może skutecznie spowolnić postęp choroby lub całkowicie zahamować jej rozwój. W zaawansowanym stadium konieczne są już wieloetapowe techniki leczenia: w pierwszej kolejności usuwana jest przyczyna schorzenia, czyli stan zapalny. Polega to na oczyszczeniu powierzchni zębów z toksyn bakteryjnych za pomocą specjalnych aparatów ultradźwiękowych. Stosuje się również stymulację laserową, aby pobudzić do działania naturalne mechanizmy obronne organizmu. Terapię uzupełniają leki i preparaty do stosowania w domu.

Leczenie paradontozy

Periodontologia w klinice dr Gajdy

Skaling

Skaling naddziąsłowy

Skaling naddziąsłowy jest to zabieg usunięcia kamienia nazębnego na powierzchni koron zębów. Wykonywany jest przy pomocy wysokiej klasy urządzenia ultradźwiękowego, które nie uszkadza szkliwa. Zabieg jest bezbolesny, ale w przypadku stanu zapalnego tkanek otaczających ząb lub przy odsłoniętych szyjkach może pojawić się ból. Bez obaw – w takiej sytuacji podawane jest znieczulenie miejscowe. Skaling kończony jest polerowaniem oczyszczonych powierzchni. Gładka powierzchnia zapobiega ponownemu odkładaniu się płytki nazębnej.

Skaling poddziąsłowy

Skaling poddziąsłowy to zabieg usunięcia złogów kamienia położonych poddziąsłowo. Zwykle przeprowadzany jest łącznie ze skalingiem naddziąsłowym. Jeśli zabieg wywołuje odczucia bólowe podawane jest znieczulenie miejscowe. Końcowym elementem skalingu jest wygładzenie powierzchni korzenia i nałożenie lakieru fluorkowego.

Piaskowanie: usuwanie osadu i przebarwień

Piaskowanie jest zabiegiem usuwania osadu i przebarwień na koronach zębów (od kawy, herbaty, palenia papierosów, itp.). Zabieg wykonywany jest za pomocą urządzenia wyrzucającego pod dużym ciśnieniem, cienkim strumieniem mieszankę wody i powietrza z dwuwęglanem sodu. Piaskowanie jest potrzebnym uzupełnieniem skalingu – w efekcie następuje bardzo dokładne oczyszczenie przestrzeni międzyzębowych. Zabieg kończy się precyzyjnym polerowaniem wszystkich oczyszczonych powierzchni zębów. Piaskowanie podobnie jak skaling to podstawowa metoda w walce z paradontozą. Dlatego tak ważna jest profilaktyka i regularne wizyty u dentysty! Zabieg jest całkowicie bezbolesny i bezpieczny. Zalecany jest minimum dwa razy w ciągu roku, co jednak w dużej mierze zależy od indywidualnych potrzeb. Po zabiegu zalecane jest polakierowanie zębów warstwą fluoru, co zapobiega próchnicy i nadwrażliwości.

Szynowanie zębów

Choroby przyzębia często prowadzą do pojawienia się ruchomości zębów. Szynowanie polega na łączeniu pojedynczych zębów w blok, który wzmacnia rozchwiane zęby, zapobiegając ich przesunięciu lub wyważeniu. Zęby mogą być szynowane na pewien okres (np. po zabiegach chirurgicznych) lub na stałe.

Kiretaż zamknięty

Kiretaż zamknięty stosowany jest w przypadku obecności tak zwanych kieszonek przyzębnych, czyli pogłębionych na skutek rozwoju paradontozy szczelin między dziąsłem a zębem. Polega na użyciu kiret do oczyszczenia korzeni z zawartości będącej przyczyną utrzymywania się stanu zapalnego – takich jak resztki kamienia poddziąsłowego zasiedlonego przez bakterie – co umożliwia zlikwidowanie go i zagojenie się rany. Jest to zabieg wykonywany w znieczuleniu miejscowym, oszczędzający tkanki otaczające ząb oraz nie wpływający na ogólną kondycję pacjenta.

Kiretaż otwarty

Kiretaż otwarty stosowany jest w przypadku, kiedy stan zapalny spowodowany gromadzeniem się kamienia w kieszonkach, jest na tyle zaawansowany, że należy chirurgicznie odsunąć dziąsło. Zaletą tego zabiegu jest szybkie gojenie się rany pozabiegowej, minimalny dyskomfort dla pacjenta i dobry efekt estetyczny. Zabieg jest wykonywany w znieczuleniu miejscowym.

Zabiegi płatowe

Zabiegi płatowe znajdują zastosowanie w przypadku, kiedy pod wpływem paradontozy dochodzi do zniszczenia tkanki kostnej pokrywającej korzenie zębów. Po uzyskaniu dostępu do kości, metoda ta pozwala na usunięcie ogniska zapalnego. Istnieje również możliwość wypełnienia ubytku kości specjalnymi materiałami wspomagającymi odbudowę tkanki kostnej.

Sterowana regeneracja tkanek przyzębia i kości

Zabiegi te stosowane są w przypadku zaawansowanej paradontozy, kiedy doszło do utraty tkanek otaczających ząb. Dzięki wykorzystaniu najnowocześniejszych osiągnięć inżynierii materiałowej – błon zaporowych oraz materiałów wspomagających – możliwa jest odbudowa tkanki kostnej przy pomocy metody sterowanej regeneracji tkanek przyzębia i kości.

Zabiegi na wędzidełkach: frenulektomia i frenulotomia

Wędzidełka warg i języka to pasma tkanki łączące wargę lub język z wyrostkiem zębodołowym. U niektórych osób pojawiają się nieprawidłowości wędzidełek: wędzidełka położone zbyt blisko zębów, zbyt krótkie lub grube, mające niekorzystny wpływ na przyzębie, estetykę uzębienia, ustawienie zębów czy utrzymanie protez ruchomych. Takie nieprawidłowości korygujemy w naszej klinice w Szczecinie przez zastosowanie zabiegów o nazwie frenulektomia lub frenulotomia.

Frenulektomia

Frenulektomia to prosty zabieg podcięcia zbyt krótkiego wędzidełka zmniejszającego ruchomość języka czy warg.

Frenulotomia

Frenulotomia polega na wycięciu zbyt grubego i nieprawidłowo położonego wędzidełka (najczęściej dotyczy wędzidełka wargi górnej) oraz przemieszczeniu go i wszyciu w odpowiednim miejscu.

Zabiegi wykonywane są w znieczuleniu miejscowym.

Skaling

Kiretaż

Szynowanie

Odbudowa

Zagrożenia

Powikłania nieleczonej paradontozy

Nieleczona paradontoza, obok ubytków w uzębieniu zwiększa w poważny sposób ryzyko wystąpienia powikłań ogólnoustrojowych, takich jak: miażdżyca naczyń krwionośnych, choroby serca, udar mózgu, przedwczesny poród, zapalenie płuc, czy zapalenie stawów. Paradontoza może także niekorzystnie wpływać na przebieg cukrzycy i innych schorzeń systemowych. Dlatego, jeżeli zostały zauważone u Państwa niepokojące objawy parodontozy, zachęcamy do wizyt konsultacyjnych w Klinice Stomatologicznej dr Gajdy.

Zapraszamy do kontaktu

(+48) 91 433 07 76