Z dentofobią, czyli panicznym lękiem przed dentystą zmaga się wiele osób, zarówno dorosłych, jak i dzieci. Przyczyn może być wiele. Dentofobię udaje się zwalczyć albo przynajmniej zmniejszyć jej nasilenie. Unikanie leczenia stomatologicznego oznacza poważne konsekwencje zdrowotne.

Lęk przed dentystą – przyczyny

Wśród przyczyn lęku przed dentystą trzeba wymienić przede wszystkim złe doświadczenia z dzieciństwa. Osoby dotknięte dentofobią przeżyły prawdopodobnie traumatyczny zabieg albo miały do czynienia z lekarzem nie zwracającym uwagi na cierpienia pacjenta. U wielu osób kojarzy się ze szkolnym gabinetem dentystycznym.

Inną przyczyną jest strach przed bólem. Jeśli chodzi o dzieci, to występowanie dentofobii nierzadko bywa spowodowane straszeniem małego człowieka dentystą (np. jak nie umyjesz zębów, pójdziemy do dentysty), albo nieodpowiednim podejściem, np. przytrzymywaniem na siłę podczas zabiegu.

Warto malucha zawczasu przyzwyczajać do kontaktu z dentystą korzystając z tzw. wizyt adaptacyjnych, w trakcie których dziecko może zobaczyć stomatologa, gabinet, usiąść na fotelu. Nie należy zwlekać z zapisaniem się do dentysty do momentu, gdy ząb będzie już bardzo bolał, tylko iść jak najwcześniej.
Nie powinno się zapominać o systematycznych wizytach kontrolnych, unikanie ich zwiększa strach.

Objawy dentofobii

Gdy zbliża się termin wizyty u dentysty pacjent z dentofobią odczuwa paniczny lęk. Nie może jeść, ma kłopoty ze strony układu pokarmowego (wymioty, biegunka, bóle brzucha, brak apetytu), dreszcze, gorączkę, omdlenia.
Do tego dochodzą poważne problemy ze snem. Osoba z dentofobią odczuwa drżenie mięśni, nadmiernie poci się na samą myśl o wizycie u dentysty. Dwa ostatnie objawy, wraz z zaburzeniami trawienia, to typowe symptomy fobii.
Osoba dotknięta dentofobią unika gabinetu dentystycznego i trafia do niego dopiero wtedy, gdy jest to wręcz konieczne, bo np. ból nie ustępuje mimo zażywanych dostępnych bez recepty lekarstw.

Jak walczyć z dentofobią?

Żeby pozbyć się lęku przed dentystą należy wybrać się do gabinetu stomatologicznego, w którym możemy liczyć na zrozumienie, profesjonalizm, spotkać sympatycznego lekarza i personel przyjazny pacjentowi.

Warto popytać pod tym kątem wśród znajomych i zgłosić się do polecanego miejsca. Jeśli ktoś cierpi na dentofobię z powodu strachu przed bólem, musi mieć pewność, że jego cierpienia zostaną zminimalizowane. Współczesna medycyna dysonuje obecnie całym arsenałem nowoczesnych środków umożliwiających całkowicie bezbolesne zabiegi, środki znieczulające potrafią zdziałać cuda.

Nawet podczas tych najbardziej skomplikowanych. Warto powiedzieć dentyście o swoim panicznym strachu przed bólem, czy ewentualnych złych wspomnieniach. Lęk przed dentystą u pacjenta zmniejszy szczera rozmowa ze specjalistą, podczas której dowie się, jaki jest plan działania w trakcie pierwszej i kolejnych wizyt.

Niekiedy potrzebne jest wsparcie w postaci środków uspokajających. Na rozluźnienie ciała i obniżenie poziomu stresu stosuje się np. sedację wziewną podtlenkiem azotu (tzw. gaz rozweselający, wykorzystywany też m.in. przy porodach). W skrajnych przypadkach aplikuje się pacjentowi znieczulenie ogólne. Dentofobię leczy się też hipnozą, akupunkturą, psychoterapią, które pozwalają znaleźć prawdziwe przyczyny lęku przed dentystą.

Natomiast unikanie gabinetu stomatologicznego i leczenia z powodu strachu przed nim może mieć poważne konsekwencje nie tylko dla stanu zębów ale i całego organizmu. W jamie ustnej mogą rozwijać się groźne infekcje, choroby dziąseł, przyzębia, zaawansowana próchnica.

Im bardziej zaniedbane uzębienie, tym bardziej skomplikowane potem leczenie czeka pacjenta. A efekty będą na pewno dużo gorsze.