Zarezerwuj wizytę!

Zarezerwuj on-line lub zadzwoń

Porady stomatologiczne

Jak wyleczyć próchnicę?

Próchnica jest najbardziej rozpowszechnioną chorobą zębów. W najwcześniejszej fazie jest niewidoczna i wykrywalna tylko laserem diagnostycznym. Później pojawiają się na zębach plamy próchnicowe o kredowobiałej barwie i matowej powierzchni – wyraźnie odróżniają się od zdrowego, błyszczącego szkliwa. Dalszy brak leczenia próchnicy prowadzi do powstania ubytków twardych części zęba, które uszkadzają i podrażniają wewnętrzną tkankę – miazgę. W skrajnych przypadkach próchnica doprowadza do obumarcia zęba, co nie tylko pogarsza estetykę uzębienia, ale poprzez ukryte źródło infekcji stwarza zagrożenie dla zdrowia całego organizmu.

Jeszcze ważniejszą kwestią od tej, czy próchnicę można wyleczyć jest ta, jak zapobiec jej wystąpieniu – co, w przeciwieństwie do leczenia, nic nie kosztuje. Choć nie jest to choroba wywołana jednym czynnikiem, u różnych grup pacjentów można wskazać typowe przyczyny, a tym samym odpowiednie postępowanie profilaktyczne. Nie wszystkie przyczyny są jednak zależne od postępowania pacjenta lub jego opiekunów, mimo że z próchnicą najczęściej kojarzą się zaniedbania higieniczne.

Od czego robi się próchnica?

Gdyby zadać to pytanie przypadkowej osobie, zapewne najczęstszą odpowiedzią byłoby „od słodyczy” i „z braku higieny”. Nie jest to odpowiedź błędna, lecz bardzo uproszczona – a szkoda, bo zamiast zastanawiać się, jak wyleczyć próchnicę lepiej jej zapobiegać. Za powstawanie próchnicy odpowiadają żyjące w jamie ustnej bakterie zdolne do rozkładu węglowodanów, którego głównym produktem są kwasy organiczne. W większości rozkładowi podlegają dwucukry i cukry proste, pochodzące nie tylko ze słodyczy, ale i soków (również świeżo wyciskanych), owoców, słodzonej kawy czy herbaty, a w przypadku małych dzieci – mleka. Największe znaczenie ma tu Streptococcus mutans. Paciorkowce tego gatunku są przystosowane do życia w kwaśnym środowisku. Osadzająca się na zębach płytka nazębna – lepki żółtawy nalot przylegający do okolic nasady zęba – zawiera głównie drobnoustroje, mniejsza część to substrat organiczny pozwalający im trzymać się powierzchni zęba. I właśnie w tkwiącym na szkliwie nalocie tkwi odpowiedź na pytanie „od czego robi się próchnica?”. Nieustanne narażenie szkliwa na kontakt z produkowanymi przez bakterie kwasami organicznymi prowadzi do jego demineralizacji, a w efekcie osłabienia i w końcu rozpuszczenia.
Po objęciu zębiny przez próchnicę pojawiają się już dolegliwości bólowe. Te nasilają się po dotarciu próchnicy do miazgi zęba. Stan zapalny miazgi wymaga interwencji w postaci leczenia kanałowego. Nie pozostaje nic innego, jak wyleczyć próchnicę we wczesnym stadium rozwoju – pozwoli to oszczędzić bólu i bardziej kosztownych zabiegów.
Nie zawsze próchnica jest jednak wynikiem nawyków żywieniowych i higienicznych pacjenta. U małych dzieci do czynników ogólnych powstawania próchnicy należą między innymi uporczywe i długotrwałe wymioty, antybiotykoterapia we wczesnym niemowlęctwie czy patologiczny przebieg ciąży. U młodzieży i dorosłych do takich niezwiązanych z nawykami higienicznymi czynników ryzyka należą między innymi prowokowane wymioty przy zaburzeniach odżywiania, choroba refluksowa, wypełnienia zębów ułatwiające odkładanie się płytki nazębnej w trudnych do wyczyszczenia miejscach czy suchość w jamie ustnej wywołana przez niektóre leki.

Czy próchnicę można wyleczyć?

Jak najbardziej – nie tylko można, ale i trzeba, gdyż zmiany próchnicze nie zatrzymują się i bez interwencji będą sięgać coraz głębszych tkanek. Sposób na to, jak wyleczyć próchnicę będzie się różnił zależnie od stopnia zaawansowania. Im wcześniej pacjent uda się na wizytę, tym mniej kosztowne i bolesne będzie leczenie. Na najpłytsze, tylko powierzchowne zmiany nakłada się specjalistyczny preparat, który przez remineralizację tkanek twardych chroni ząb przed powstawaniem ubytków. Niektórych z tych zmian pacjent może nawet nie zauważyć ze względu na ich umiejscowienie – dlatego tak ważne są regularne wizyty kontrolne u stomatologa. W przypadku próchnicy o średniej głębokości zniszczona tkanka twarda jest usuwana, co potocznie nazywane jest „borowaniem”, a pozostały otwór wypełnia się. Jeśli zmiany próchnicze sięgnęły miazgi, może dojść do jej zapalenia, a tym samym konieczne będzie leczenie kanałowe. Choć poddany mu ząb będzie martwy, pozwoli ono go zachować.

Zachęcamy do kontaktu

(+48) 91 433 07 76