Zarezerwuj wizytę!

Zarezerwuj on-line lub zadzwoń

Porady stomatologiczne

Ósemki rosnące w bok – jakie mogą być powikłania?

Z tzw. zębami mądrości, czyli ósemkami możemy mieć nawet spore kłopoty. Dzieje się tak wówczas, gdy zęby te rosną w bok albo są zatrzymane. Może towarzyszyć im dyskomfort i ból, który odczuwany bywa z różnym nasileniem nawet przez kilka lat. Zazwyczaj bardziej dokuczliwy jest przy zębach rosnących w bok. Przy zatrzymanych częściej boli głowa. Zawsze w takich przypadkach warto skontaktować się ze stomatologiem.

Porady stomatologiczne

Ósemki rosnące w bok a ósemki zatrzymane. Co boli bardziej?

Ósemki, to trzecie zęby trzonowe, które pojawiają się, ale nie u wszystkich ludzi. Nie są już człowiekowi potrzebne do żucia jedzenia, jednak u niektórych osób i tak wyrastają. Zęby mądrości dają o sobie znać jako ostatnie w łuku zębowym, po ukończeniu 16-18 lat, najczęściej w wieku 20-25 lat, choć czasami dopiero w okolicach 40 roku życia. U niewielu szczęśliwców zęby mądrości wyrzynają się prawidłowo i całkowicie. Przeważnie wywołują silny ból, zaczerwienienie , obrzęk i krwawienie dziąseł.

Częstą anomalią, powikłaniem, które dotyczy zębów mądrości jest fakt, że rosną w bok. A dzieje się tak dlatego, że pojawiające się nowe zęby nie mają wystarczająco dużo  miejsca w szczęce. Rozpychają się więc i znajdują sobie przestrzeń drażniąc przy okazji od wewnątrz policzek, albo dzieje się to kosztem innych zębów. Ósemka przeważnie uciska sąsiednią siódemkę, może nawet uszkodzić jej korzeń, powoduje przy tym dokuczliwy ból dziąsła.

Ósemki określane jako ”zatrzymane”, to takie, które wyrżnęły się tylko częściowo  na powierzchni dziąsła lub nie zrobiły tego wcale, nie są widoczne i z każdej strony otacza je kość. Dlaczego doszło do ich zatrzymania? Najczęściej dlatego, że nie mogły zmieścić się w łuku zębowym, ich wyrzynanie się zostało w kości zastopowane. Nie sprawiają aż tak wielkiego bólu jak ósemki rosnące w bok, ale też bywają bardzo kłopotliwe i mogą wywoływać zupełnie nieoczywiste problemy.

Jeśli odczuwamy jakiekolwiek dolegliwości związane z ósemkami, mamy co do nich podejrzenia, najlepiej jest zgłosić się do gabinetu stomatologa, który podejmie decyzję, co dalej z zębem mądrości zrobić.  Przed rozpoczęciem ewentualnego leczenia, konieczne będzie zdjęcie RTG. Może też skończyć się na wyrwaniu ósemki (zabieg z reguły przeprowadza  chirurg szczękowy). Niektórzy stomatolodzy, by uniknąć prawdopodobnych komplikacji, zalecają profilaktyczne pozbycie się ósemek. Są też specjaliści, którzy uważają, że należy robić wszystko, by ósemki utrzymały się w jamie ustnej jak najdłużej.

Warto zaznaczyć, że ósemki ze względu na swoje umiejscowienie, w bardzo niedostępnej części, sprawiają spore kłopoty podczas leczenia i zabiegów higienicznych. Trudno porządnie je wyszczotkować,  co z kolei sprzyja namnażaniu się bakterii. Tym samym ósemki bardziej niż inne zęby narażone są na próchnicę. Może ona rozprzestrzeniać się na inne zęby.

Ósemki a ból głowy

Wyrzynaniu się zębów mądrości nierzadko towarzyszą silne bóle głowy. Mają one charakter okresowy, napadowy, są przeważnie niełatwe do precyzyjnego zlokalizowania i zdiagnozowania. Częściej dotyczą ósemek zatrzymanych. Pacjent może nie zdawać sobie nawet sprawy z tego powiązania, bo przeważnie nie wie, że ósemka się zatrzymała. Bywa, że winowajcę nietypowego bólu głowy wykrywa się przy okazji innych chorób i badań.

A ból głowy wywołany zatrzymanym zębem promieniuje, zwykle do ucha, karku, skroni. Mogą mu towarzyszyć takie objawy, jak niewyraźne widzenie, zawroty głowy, nudności, ogólnie złe samopoczucie. Ból jest trudny do uśmierzenia. Pierwsze ataki bólu głowy spowodowane zatrzymanym zębem  pojawiają się najczęściej około 20 roku życia. Najpierw sporadycznie, potem powtarza się coraz częściej, o różnym nasileniu i charakterze,  porach dnia, niezależnie od pogody, zjedzonych potraw. Pocieszające jest to, że chirurgiczne usunięcie zatrzymanego zęba mądrości likwiduje z reguły te przykre dolegliwości.

Zachęcamy do kontaktu

(+48) 91 433 07 76