Zarezerwuj wizytę!

Zarezerwuj on-line lub zadzwoń

Porady stomatologiczne

Przeskakująca żuchwa – jak uporać się z problemem?

Różne mogą być przyczyny  blokującej się i przeskakującej żuchwy. Różny też jest stopień odczuwania dyskomfortu z powodu tych schorzeń. Bywają bardzo dokuczliwe. Nie wolno tych dolegliwości bagatelizować. Trzeba przede wszystkim znaleźć ich źródło i zgłosić się do stomatologa. W ramach terapii warto spróbować specjalnych ćwiczeń i skorzystać z porad fachowców.

Blokująca się i przeskakująca żuchwa – przyczyny

Uczucie bólu, trzaski szczęki i blokowanie się żuchwy (czyli dolnej szczęki) świadczą o nieprawidłowościach w działaniu stawu skroniowo-żuchwowego. Jest on powiązany z wieloma mięśniami, wiązadłami, nerwami i naczyniami krwionośnymi. Łączy żuchwę z czaszką. Przyczyny zaburzeń funkcjonowania stawu, w tym blokującej się i przeskakującej żuchwy mogą być różne. Należą do nich m.in. wady zgryzu, zgrzytanie zębami (bruksizm) lub zaciskanie zębów, braki w uzębieniu, schorzenia po urazie (złamaniu, zwichnięciu szczęki), nadmierne żucie gumy, choroby zwyrodnieniowe, stan zapalny błony maziowej stawu lub torebki stawowej, przewlekły stres.

Charakterystyczne objawy przeskakującej żuchwy, jak strzykanie chrupanie,   na początku mogą być bezbolesne, jednak w miarę upływu czasu zaczyna pojawiać się ból o sporym nasileniu (tępy, piekący, pulsujący). Trzeszczenie i trzaski odczuwane są  przeważnie w czasie otwierania ust i jedzenia. Mogą też dokuczać w innych sytuacjach, np. podczas ziewania. Pojawiają się też bóle głowy i w okolicach uszu.

Gdy np. przy jedzeniu, czy ziewaniu nie następuje samoistny powrót do właściwej pozycji, dochodzi do blokowania się żuchwy. Rozróżnia się dwa rodzaje blokowania szczęki  – otwierania żuchwy, gdzie nie można szeroko otworzyć ust i zamykania żuchwy, gdzie nie można ust zamknąć.

Przeskakująca żuchwa – ćwiczenia

Osoba, która ma problemy z żuchwą powinna przede wszystkim zgłosić się po pomoc do stomatologa. Tylko on może postawić diagnozę i dać zalecenia dotyczące leczenia. Jeśli np. powodem strzelania w szczęce jest wada zgryzu, niezbędne będzie leczenie ortodontyczne. Gdy winne są braki w uzębieniu, potrzebne będzie leczenie protetyczne. A skoro w grę wchodzą negatywne nawyki, jak żucie gumy, to trzeba postarać się z tego zrezygnować. W razie zgrzytania zębami, czy nerwowego zaciskania szczęki niezwykle pomocne będą techniki relaksacyjne i konsultacje z psychologiem. W ramach profilaktyki zalecane jest unikanie, o ile to tylko możliwe, szerokiego otwierania ust.

W celu poprawy elastyczności mięśni i rozluźnienia stawu skroniowo-twarzowego pomocne mogą być specjalne masaże twarzy i dobrane przez fizjoterapeutów ćwiczenia. Można je znaleźć choćby w internecie na stronach klinik i gabinetów fizjoterapeutycznych. Przykładowo – specjaliści z tutmedu proponują zestaw ćwiczeń na przywrócenie sprawności stawu skroniowo-żuchwowego. Wykonuje się je siedząc przed lustrem, do granicy bólu.  Ćwiczenie 1. Czubek języka kładziemy na podniebieniu za górnymi jedynkami. Nie odrywając czubka języka powoli otwieramy szczękę (powtarzamy 10 razy). 2. Dwa kciuki umieszczamy pod brodę. Otwieramy powoli usta. Szczęka obniża się w dół w kierunku oporu, jaki aplikują nam kciuki. Trzymamy otwarte usta do 10 sek. I powoli je zamykamy (10 razy). 3. Dłoń kładziemy na brodzie. Staramy się płynnie i powoli pociągnąć żuchwę w dół, aby odczuć delikatne rozciąganie w okolicy mięśni żwaczy (10 razy). 4. Dłoń kładziemy na brodzie. Chwytamy żuchwę między kciukiem a palcem wskazującym. Broda lekko cofnięta do tylu. Staramy się ruchem ślizgowym cofnąć żuchwę do tyłu. 5. Kładziemy dłoń na policzku. Powoli otwieramy usta i staramy się przesunąć żuchwę do boku. To samo na drugą stronę (po 10 razy z każdej). 6. Trzymamy w rękach patyczek do lodów(może być ołówek) i opieramy go o górne zęby, jakbyśmy chcieli go ugryźć a usta mamy otwarte. W takiej pozycji robimy ruchy doboczne żuchwy a tor wyznacza patyczek na górnych zębach. Ruch żuchwy wykonujemy w obu kierunkach – w prawo i lewo ( po 10 razy z każdej). 7. Patyczek ustawiamy tak jak poprzednio Wykonujemy ruch żuchwy do przodu, jakbyśmy chcieli wysunąć dolne zęby przed górne (po 10 razy).

Na rynku dostępne są gryzaki, piłeczki i różne gadżety służące do gimnastyki mięśni twarzy. Rzekomo dają spektakularne efekty. Zdania są jednak na ten temat podzielone. Dla poprawienia kondycji żuchwy przydatne na pewno będą ćwiczenia jogi twarzy, więc nimi warto się zainteresować.

Zachęcamy do kontaktu

(+48) 91 433 07 76