Zarezerwuj wizytę!

Zarezerwuj on-line lub zadzwoń

Porady stomatologiczne

Pulsujący ból zęba po plombowaniu

Przyczyny bólu zęba po założeniu plomby przez dentystę mogą być różne. Rozmaite też bywa nasilenie, rodzaj i czas trwania bólu. Jeśli ma on charakter pulsujący i nie przechodzi po kilku dniach może dzieje się coś złego. Koniecznie trzeba skontaktować się ze stomatologiem. Osoby z nadwrażliwymi zębami częściej niż inne narażone są na różnego typu dolegliwości. Bywa, że nadwrażliwość objawia się po zabiegu stomatologicznym.

Dlaczego ząb boli po plombowaniu?

Przyczyn może być wiele. Czasami jest to normalna reakcja na  proces leczenia zęba i nie ma się czym przejmować, gdy po zejściu znieczulenia odczuwamy pewien dyskomfort w postaci bólu. Zdarza się jednak też, że ból jest spowodowany konkretną przyczyną związaną z przeprowadzonym w gabinecie zabiegiem – np. wypełnienie zostało niedokładnie założone i przeszkadza w gryzieniu. Problemem może okazać się m.in. zbyt wysokie wypełnienie, które prowadzi do nierównomiernego obciążenia zgryzu. Pacjent w takim przypadku powinien zgłosić się  do dentysty, który prawdopodobnie skoryguje wysokość wypełnienia po czym dolegliwość minie. Inną przyczyną bólu zęba po jego zaplombowaniu może być uszkodzenie, podrażnienie dziąsła w trakcie borowania.

Jak długo boli ząb po plombowaniu

Ból pojawiający się zaraz po założeniu plomby powinien ustąpić a przynajmniej być dużo mniej dokuczliwy po około dwóch dniach. Przy uszkodzonym dziąśle ból zazwyczaj ustępuje samoistnie po kilku dniach. Gdy ból nie ustaje tydzień po zabiegu, nasila się w czasie gryzienia lub w nocy, należy zgłosić się jak najszybciej do stomatologa. O sytuacji alarmowej można mówić wtedy, gdy ból nie ustępuje w ciągu dwóch tygodni po wizycie u stomatologa. W dodatku – ma on charakter pulsujący (zmienny). Może bowiem świadczyć o postępującym stanie zapalnym miazgi zęba. Zdarza się, że ból pojawia się kilka miesięcy po założeniu plomby. A wtedy można spodziewać się różnych nieprawidłowości , jak próchnica wtórna, zapalenie miazgi, pęknięcie wypełnienia lub utrata szczelności. W takich sytuacjach należy zgłosić się do stomatologa, który zakładał plombę. Najprawdopodobniej trzeba będzie wypełnienie wymienić. Chyba, że doszło do nieodwracalnego zapalenia miazgi. Wtedy konieczne bywa leczenie kanałowe albo usunięcie zęba.

Nadwrażliwe zęby (nadmiernie reagujące na bodźce m.in. z powodu obniżenia dziąseł czy uszkodzenia szkliwa) po plombowaniu u osób dotkniętych tą dolegliwością mogą dać o sobie znać w dotkliwy sposób. Zwykle wcześniej nadwrażliwość, czyli krótki ostry ból objawia  się w czasie przyjmowania ciepłych i zimnych posiłków lub napojów a także potraw słodkich lub kwaśnych, czy wskutek bodźców mechanicznych (jak np. gryzienie, czy szczotkowanie zębów). Po zabiegu te dolegliwości mogą się nasilić. Do najczęstszych bowiem przyczyn wystąpienia bólu po plombowaniu należy właśnie ich nadwrażliwość.

Nadwrażliwość zębiny może też wystąpić jako efekt plombowania. Jest to tzw. nadwrażliwość pozabiegowa, która może wystąpić nawet po niewielkich zabiegach, ale najczęściej spotykana jest przy leczeniu rozległych ubytków. Wynika z podrażnienia nerwu w okolicy zęba, na którym zabieg był wykonywany. Pacjentom, którzy odczuwają tego typu dyskomfort  (a także tym z nadwrażliwością w ogóle) można doradzić , by na jakiś czas po plombowaniu zmienili szczoteczkę do zębów na bardziej miękką i stosowali pastę do zębów przeznaczoną dla osób z wrażliwym uzębieniem.

Czasami ból wywołuje nadwrażliwość na materiał zastosowany przez dentystę. A wówczas konieczna okazuje się wymiana zastosowanej plomby.

Zachęcamy do kontaktu

(+48) 91 433 07 76