Czym jest zapalenie okostnej zęba?

To stan zapalny, którego przyczyną może być uraz mechaniczny (np. po złamaniu żuchwy) bądź drobnoustroje chorobotwórcze. Okostna, czyli tkanka otaczająca kość jest silnie unaczyniona, odżywia kości, dostarcza im tlenu i substancji odżywczych, bierze udział w regeneracji kości, reaguje na czynniki drażniące. Jeśli wskutek działania drobnoustrojów nagromadzone zostają w niej patogeny dochodzi do stanu zapalnego. Najczęściej stan zapalny toczy się w okostnej kości szczękowej lub żuchwy a ząb jest jedynie jego przyczyną (zęby nie posiadają okostnej, miazga zęba stanowi pierwotną lokalizacje zakażenia). Do komory zęba drobnoustroje dostają się przeważnie przez ubytki próchnicowe.

Stan zapalny okostnej zęba wywołuje m.in. nieleczona próchnica, martwica miazgi zęba lub zgorzel, nieleczone zapalenie przyzębia, zapalenie kości lub kłopoty z wyrzynaniem się ósemek. Sporadycznie przyczyną zapalenia okostnej bywa zapalenie ślininki, zapalenie węzłów podżuchwowych, komplikacje po znieczuleniu do zabiegu stomatologicznego, powikłanie po wyrwaniu zęba lub leczeniu kanałowym.

Zapalenie okostnej zęba – objawy

Najbardziej charakterystycznym objawem zapalenia okostnej jest dokuczliwy ból, który pojawia się w czasie jedzenia, picia, czy mycia zębów. Ból narasta, zaczyna mieć charakter pulsujący, z czasem może promieniować na szyję, kark, zatoki, uszy, oczy, całą głowę. Do tego coraz bardziej widoczna staje się opuchlizna. Miejsce objęte stanem zapalnym robi się czerwone i ciepłe a nawet gorące.

Pojawia się podwyższona temperatura ciała, mogą wystąpić dreszcze i ogólnie złe samopoczucie, brak apetytu – objawy podobne jak przy przeziębieniu. W pobliżu miejsca objętego stanem zapalnym można wyczuć powiększone węzły chłonne. Ząb objęty zapaleniem jest jakby wypchnięty z zębodołu i bardziej ruchomy. Już przy pierwszych objawach sugerujących zapalenie okostnej należy jak najszybciej zgłosić się do stomatologa, bo tylko on może powstrzymać rozwijające się zakażenie i uratować chory ząb.

Zapalenie okostnej może przybrać przewlekłą formę, która jest powikłaniem ostrego zapalenia. Występują wtedy podobne objawy, co prawda o mniejszym nasileniu, ale nie ustępujące.

Leczenie zapalenia okostnej

Pacjent, który z objawami zapalenia okostnej trafi do stomatologa najpierw będzie miał zrobione prześwietlenie szczęki – RTG bądź tomografię komputerową. Chodzi o znalezienie przyczyny stanu zapalnego. Stomatolog zazwyczaj wypisuje receptę na antybiotyk (podawany jest doustnie lub w zastrzyku w miejscu objętym stanem zapalnym) i leki przeciwzapalne. Leczenie na tym etapie trwa ok. 7-14 dni.

Zapalenie okostnej leczy się też poprzez nacięcie i drenaż ropnia (jeśli taki się utworzył) a to co prawda przynosi ulgę w odczuwaniu bólu, ale nie eliminuje przyczyny. Po ustąpieniu stanu zapalnego i rozpoznaniu przyczyny (którą może być np. ubytek próchnicowy prowadzący do zapalenia miazgi zęba i martwicy), rozpoczyna się kolejny etap leczenia.

Teraz wszystko zależy od stopnia i rozległości zakażenia. Prawdopodobnie konieczne okaże się leczenie kanałowe bądź, jeśli ząb jest w bardzo kiepskim stanie i nie rokuje nadziei, trzeba będzie go jednak usunąć. Leczenie kanałowe, choć uciążliwe i często długotrwałe pozwala ząb zachować. Domowymi sposobami nie ma sensu próbować leczyć zapalenia okostnej zęba. Można jedynie spróbować uśmierzyć ból przed wizytą u stomatologa. Jeśli leczenie zapalenia okostnej zęba nie zostanie w porę wdrożone może dojść do powstania ropnia, którego usunięcie wymaga interwencji chirurgicznej.