Co oznacza żółty nalot na języku?

Zarezerwuj wizytę!

Zarezerwuj on-line lub zadzwoń

Porady stomatologiczne

Co oznacza żółty nalot na języku?

Estetyka naszego uśmiechu zależy w dużej mierze od zębów. Piękny, jasny uśmiech, pozbawiony osadów, prezentuje się doskonale, dzięki czemu jest on obiektem pożądania milionów. Mniej widocznym, choć równie istotnym elementem jamy ustnej, jest język. Jego kondycja dostarcza pacjentowi ważnych informacji na temat własnego stanu zdrowia. Dowiedz się, co oznacza żółty nalot na języku.

Skąd nalot na języku?

Żółte zabarwienie nalotu na języku może być wywołane wieloma czynnikami. Najczęściej to zjawisko jest związane z niewłaściwą higieną jamy ustnej, co powoduje namnażanie groźnych bakterii chorobotwórczych. Może także okazać się, że wynika on z nadmiernego spożycia kawy, herbaty, papierosów oraz innych produktów barwiących język na żółto.

Zmiany na języku mogą być spowodowane czynnikiem chorobowym, a do najczęstszych schorzeń towarzyszących nalotowi zaliczają się:

• cukrzyca,
  • niedobory witamin, w tym z grupy B,
  • zakażenie wirusem HIV,
  • wrzody dwunastnicy i żołądka, którym towarzyszą inne objawy, np. silne wymioty, zgaga, piekący ból umiejscowiony pośrodku brzucha,
  • chłoniak błony śluzowej żołądka.

O czym świadczy żółty nalot na języku?

Nabłonek pokrywający język znajduje się na całej jego powierzchni. To oznacza, że nalot może pojawić się w każdym miejscu. Podstawowym krokiem do dalszych działań jest wzmożona higiena jamy ustnej, która ma na celu zapobiec intensywnemu namnażaniu bakterii. Pacjent, który chce dowiedzieć się, o czym świadczy żółty odcień, powinien na pewien czas zrezygnować z papierosów, kawy i innych produktów barwiących. W tym czasie należy kontrolować stan języka. Brak zmian to powód do kontaktu z lekarzem.

Jak pozbyć się żółtego nalotu na języku?

Żółty nalot na języku nie musi być jednym z objawów rozwoju choroby. W momencie, gdy jego obecność jest spowodowana niewłaściwą higieną jamy ustnej, piciem kawy lub spożywaniem potraw barwiących na żółto, pacjent powinien oczyścić język specjalną skrobaczką (osobną lub będącą częścią szczoteczki do zębów). Nie zalecamy stosowania włosia szczoteczki do zębów, gdyż jest to nieskuteczne, nieprzyjemne oraz niehigieniczne.

W momencie, gdy żółtemu nalotowi towarzyszą inne objawy, mogące świadczyć np. o chorobach układu trawiennego, pacjent powinien podjąć konsultację ze specjalistą. Zmiana koloru języka towarzyszy wielu schorzeniom — z tego powodu warto przeprowadzić stosowne badania wykluczające poszczególne choroby.

Zachęcamy do kontaktu

(+48) 91 433 07 76