Tymczasowe wypełnienie , czyli fleczer dentystyczny stosuje się w określonych sytuacjach, najdłużej przez kilka tygodni. Żeby opatrunek taki spełniał swoje zadanie musi być trwały i odpowiednio założony. Zabezpiecza ząb przed bakteriami, zanim zastosowana zostanie plomba właściwa, a więc wypełnienie stale.

Czym jest fleczer dentystyczny?

Jest to wypełnienie, inaczej plomba tymczasowa umieszczana w zębie wówczas, gdy z różnych powodów niemożliwe jest akurat założenie wypełnienia stałego. O jakie sytuacje konkretnie chodzi? M.in. takie, gdy pacjent z bólem zęba zgłasza się po pomoc, ale w trybie doraźnym.

Fleczer jest często stosowany, gdy w jamie ustnej pacjenta brakuje odpowiednich warunków do założenia stałej plomby, bo np. nie można zahamować krwawienia. Także wówczas, gdy w trakcie leczenia niemożliwe jest odizolowanie zęba od śliny. Fleczer bywa też wykorzystywany w trakcie leczenia kanałowego i przed zabiegiem wybielania martwego zęba.

Fleczery powinny być zarówno łatwe do założenia, jak i usunięcia. A przy tym na tyle wytrzymałe, by nie ulegały uszkodzeniu w trakcie szczotkowania zębów i jedzenia posiłków. Istotną ich cechą musi być odpowiednia szczelność, gdyż głównym zadaniem fleczera jest zabezpieczanie przed dostawaniem się do leczonego ubytku zęba resztek jedzenia, a więc ochrona przed chorobotwórczymi bakteriami.

Fleczer nie może wchodzić w reakcje, np. ze spożywanym pokarmem i mieć specyficznego posmaku, który stwarzałby pacjentowi poczucie dyskomfortu.

Opatrunek tymczasowy w zębie – na jak długo?

Tymczasowe wypełnienie może być założone na tak długo jak, według prowadzącego leczenie stomatologa, jest to konieczne. Niekiedy wystarczy fleczer trzymać w zębie między dwoma kolejnymi wizytami w gabinecie dentystycznym (jeśli nie ma większych komplikacji). W trakcie dłuższego leczenia fleczer wykorzystywany jest dopóty, dopóki możliwe okaże się zastąpienie go wypełnieniem stałym.

Nie może to oczywiście trwać w nieskończoność, maksymalnie kilka tygodni. Nie da się bowiem ukryć, że nawet najlepszy fleczer nie ma właściwości stałego wypełnienia, nie zastąpi go na stałe i absolutnie nie można go tak traktować.

Należy przede wszystkim stosować się do zaleceń lekarza, który wytłumaczy, jak zachowywać się po założeniu fleczera, np. przez ok. 30 minut do ok. godziny nie powinno się nic jeść ani pić (tyle czasu potrzeba, by wypełnienie stwardniało). Chodzi o to, by nie dopuścić do wypadnięcia lub ukruszenia fleczera.

W razie wypadnięcia plomby tymczasowej, bądź poważnego jej uszkodzenia, należy natychmiast zgłosić się do gabinetu stomatologa, który uzupełni braki. Podobnie należy postąpić, gdy pojawia się silny ból. Trzeba ustalić przyczynę i odpowiednio zadziałać.

Czy fleczer jest bezpieczny?

Samo zakładanie fleczera nie stanowi problemu zarówno dla dentysty jak i pacjenta. Fleczery stosowane aktualnie w gabinetach stomatologicznych, to przeważnie gotowe zmieszane preparaty, przeważnie są to wypełnienia cynkowo- siarczanowe.

Materiały, z których zrobione są fleczery dentystyczne powinny być i takie są, przede wszystkim bezpieczne. Zastosowanie takiego wypełnienia jest w pełni bezpieczne zarówno dla samego uzębienia, jak i ogólnie zdrowia tak dzieci, jak i dorosłych, w tym kobiet w ciąży. Trzeba jednak podkreślić, że fleczer nie może być trzymany w zębie dłużej niż zaleca dentysta. Alergia na fleczer co prawda zdarza się, ale bardzo rzadko.

Warto dodać, że fleczer dentystyczny, czyli opatrunek tymczasowy, to nie to samo, co opatrunek leczniczy. Ma on tylko chronić tkanki zęba przed czynnikami zewnętrznymi, nie zawiera jednak składników leczniczych.

A takie stosuje się właśnie w opatrunku leczniczym, który też jest wypełnieniem tymczasowym (trzyma się go maksymalnie do ok. 3 miesięcy). A zakłada się taki opatrunek najczęściej przy leczeniu głębokiej próchnicy, żeby uchronić ząb przed leczeniem kanałowym.