Jeśli chcemy mieć zdrowsze i piękniejsze zęby warto zdecydować się na zabieg piaskowania. Jest to jeden z elementów tzw. higienizacji jamy ustnej. Polecany nie tylko ze względów estetycznych, ale też w ramach profilaktyki. Są osoby, którym taki zabieg jest szczególnie potrzebny. Najlepiej zgłosić się do profesjonalnego gabinetu.

Ile trwa piaskowanie zębów?

Piaskowanie zębów to usuwanie piaskarką stomatologiczną (urządzenie kierujące strumień piasku dentystycznego na zęby) wszelkich osadów i przebarwień z trudno dostępnych miejsc, jak bruzdy, czy przestrzenie między zębami. Zabieg przede wszystkim oczyszcza powierzchnię zębów z płytki nazębnej, która powstaje z resztek pokarmu wymieszanych z obumarłymi komórkami błony śluzowej i bakteriami zalegającymi na szkliwie. Bakterie te przyczyniają się do poważnych chorób jamy ustnej, m.in. zapalenia dziąseł. Piaskowanie jest ważnym uzupełnieniem tzw. scalingu (zdejmowanie kamienia nazębnego) – elementu higienizacji. Zaleca się go m.in. przed profesjonalnym wybielaniem zębów w gabinecie dentystycznym.

Piasek dentystyczny, w przeciwieństwie do szczoteczki do zębów, dociera w trakcie zabiegu do miejsc, które są niedostępne dla szczoteczki. Zabieg jest szczególnie polecany dla palących papierosy, amatorów kawy i herbaty, osób noszących aparaty ortodontyczne.
Piaskownie warto wykonywać raz na kilka – kilkanaście miesięcy (rekomendowane jest – dwa razy w roku dla osób szczególnie narażonych, raz na rok – profilaktycznie).

Zabieg trwa około 30 minut. W jego trakcie piaskarka rozpyla strumieniem pod ciśnieniem w ustach mieszaninę drobnego piasku dentystycznego z wodą. Potem zużyty piasek jest odsysany z jamy ustnej specjalnym odsysaczem. Zwykle po piaskowaniu przeprowadza się fluoryzację zębów, która wzmacnia szkliwo.

Czy piaskowanie niszczy szkliwo?

Niektóre osoby martwią się, czy zabieg piaskowania nie porysuje szkliwa na ich zębach. Zupełnie niepotrzebnie. Szkliwo jest twardsze niż środki wykorzystywane do piaskowania (najczęściej jest to węglan sodu i glicyna). W profesjonalnym gabinecie dobiorą odpowiedni środek dostosowany do uzębienia konkretnego pacjenta. Zabieg nie powinien sprawiać bólu chyba, że ktoś jest nadwrażliwy. Jeśli pacjent o tym fakcie w porę uprzedzi, to w gabinecie można zminimalizować ból np. nastawiając urządzenie na mniejszą moc. W wyjątkowych sytuacjach wskazane jest zastosowanie środków znieczulających. Niekiedy, np. przy krwawieniu dziąseł w czasie piaskowania trzeba zabieg rozłożyć na więcej niż jedną wizytę. Przeciwwskazaniem do zabiegu jest stan zapalny dziąseł i jamy ustnej, owrzodzenia przewodu pokarmowego czy też astma.

Czego nie jeść po piaskowaniu zębów?

Po zabiegu piaskowania przez 2 godziny powinno się wystrzegać palenia papierosów, jedzenia i picia czegokolwiek. Najlepiej ograniczyć się w tym czasie tylko do wody mineralnej. Przez dwie doby po zabiegu zalecane jest stosowanie tzw. białej diety. Chodzi w niej o to, żeby jeść i pić potrawy i napoje o jak najjaśniejszej barwie, najlepiej białej. Dieta taka wyklucza produkty bogate w barwniki, zarówno te naturalne jak i sztuczne. Kolorowe warzywa (pomidory, papryka, czerwona kapusta, buraki, brokuły, szpinak) są zakazane. Z owoców bezpiecznie można jeść tylko banany. Zrezygnować należy nie tylko ze świeżych owoców, ale i przetworzonych (dżemów, soków). Nie wolno też jeść zup warzywnych, nabiału z dodatkiem owoców, słodyczy (szczególnie czekolady), ziół, przypraw suszonych, żółtka jaj, sosów (sojowy, winegret), ciemnych kasz, makaronów, brązowego ryżu, chleba ziarnistego. Odstawić należy czarną kawę, herbatę, colę, czerwone wino.

Jeśli chcemy efekty zabiegu utrzymać jak najdłużej warto także później dbać o higienę jamy ustnej ze szczególną troskliwością. Pamiętać o starannym szczotkowaniu zębów, najlepiej po każdym posiłku, stosować nici dentystyczne i specjalne płyny do płukania ust. Po każdej potrawie lub napoju ciemnego koloru koniecznie trzeba przynajmniej usta wypłukać.