Usunięcie jednego chorego korzenia podczas tzw. radektomii bywa niekiedy ostatnią szansą na uratowanie zęba. Ten skomplikowany zabieg stomatologiczny jest wykonywany dość rzadko, gdyż wymaga specjalistycznego sprzętu. Nie u każdego pacjenta radektomia zęba jest jednak możliwa do przeprowadzenia. Podejmie się jej więc tylko doświadczony chirurg szczękowy.

Radektomia zęba – opis zabiegu

Usuwanie korzenia zęba, czyli radektomia należy do skomplikowanych zabiegów wykonywanych na zębach trzonowych wielokorzeniowych. Polega na chirurgicznym usunięciu jednego z korzeni, jednak bez naruszania korony zęba. Zabieg usuwania korzenia zęba przeprowadza się przy ciężkim stanie zapalnym, silnym zniszczeniu jednego z korzeni (nie da się go wyleczyć a nie można też zostawić w jamie ustnej), gdy inne metody leczenia, w tym leczenie kanałowe (endodontyczne) nie jest z różnych względów możliwe lub nie przyniosło dotychczas rezultatów.

Przed zabiegiem specjalista powinien upewnić się, że pozostałe korzenie zęba nie są objęte stanem zapalnym. W przeciwnym wypadku istnieje ryzyko poważnych komplikacji w przyszłości.

Zabieg usuwania korzenia zęba przeprowadza się w znieczuleniu miejscowym, dzięki czemu pacjent odczuwa mniejszy dyskomfort. Na początku chirurg szczękowy (do tego zabiegu przystąpi tylko taki specjalista) rozcina tkanki otaczające chory korzeń, odsłania go i usuwa. Następnie zębodół zostaje wypełniony i zabezpieczony specjalnym materiałem kościotwórczym. Potem stomatolog zakłada szwy, a dookoła korzenia wraz z upływem czasu narasta tkanka kostna. Przeważnie do odbudowy zęba poddanego zabiegowi radektomii wykorzystywane bywają wkłady koronowo – korzeniowe (wzmacniają tkanki korony i chronią przed złamaniem). Odbudowa tkanki kostnej może trwać nawet kilka miesięcy (z reguły od sześciu do ośmiu), co zależy od indywidualnych predyspozycji każdego pacjenta. Do przeprowadzenia zabiegu usuwania korzenia zęba konieczny jest doświadczony chirurg szczękowy dysponujący specjalistycznym nowoczesnym sprzętem.

Usuwanie korzenia zęba – wskazania

Radektomia zęba stosowana bywa wówczas, gdy niemożliwe jest wyleczenie chorego korzenia (pozostały korzeń lub korzenie są zdrowe i pełnowartościowe) a ząb jest pacjentowi niezbędny w jamie ustnej – choćby ze względów protetycznych. Wskazaniami medycznymi do przeprowadzenia radektomii są m.in. zmiany zapalne okołowierzchołkowe, zaawansowana poddziąsłowa próchnica korzenia, rozwidlenie lub zakrzywienie korzeni, głębokie zapalenie przyzębia, ale tylko wokół jednego korzenia, złamania zębów, przy których jeden korzeń można jeszcze spróbować uratować. Także wtedy, gdy dojdzie do złamania narzędzia chirurgicznego podczas wcześniejszego leczenia kanału w jednym z korzeni. Niestety czasami się to zdarza, gdyż stosowane narzędzia są bardzo delikatne. Innym wskazaniem do radektomii zęba jest też złamanie pionowe zęba bądź korzenia.

Przeciwwskazania do radektomii

Nie u każdego pacjenta można zastosować radektomię zęba. Są bowiem pewne przeciwwskazania do tego zabiegu. Radektomia zęba niemożliwa do przeprowadzenia jest wtedy, gdy korzenie zęba są zbyt krótkie, występują powikłania po wcześniejszym leczeniu kanałowym, pacjent cierpi na poważne choroby przyzębia lub jest w ogólnie złym stanie zdrowotnym. Przeciwwskazaniem do zabiegu radektomii zęba jest też niekorzystny stosunek długości korony do korzeni.

Zabieg usuwania korzenia zęba wykonywany jest w klinikach i gabinetach stomatologicznych raczej rzadko, ale bywa on zazwyczaj ostatnią deską ratunku. W przypadku niektórych pacjentów jest zdecydowanie godny polecenia zarówno ze względów estetycznych, jak i ekonomicznych. Jest szybszy (końcowy efekt), prostszy i tańszy np. od usunięcia zęba i wszczepienia implantu.