Próchnica zębów mlecznych u dzieci, to częsta choroba. Mleczaki łatwiej ulegają próchnicy niż zęby stałe. Dzieci skarżą się na dotkliwy ból, gdy choroba jest już zaawansowana i często dopiero wtedy trafiają do dentysty. A próchnicy zębów u dzieci można zapobiegać i leczyć we wczesnym stadium.

Początki próchnicy – jak wygląda próchnica u dzieci?

Zęby mleczne (jest ich 20) ulegają próchnicy znacznie szybciej niż stałe, bo są dużo słabiej zmineralizowane. Zwykle próchnica zębów mlecznych pojawia się w wieku 2-3 lat, ale zdarza się też u niemowlaków. W Polsce próchnicę u dzieci stwierdza się u ponad 60 proc. maluchów w wieku 3 lat. Pierwszym widocznym symptomem jest biała matowa plama na zębach. Z czasem staje się szorstka, coraz większa i ciemniejsza. Zaatakowane zęby z próchnicą u dzieci mogą się łamać i wykruszać.

Przyczyny próchnicy zębów

Główna przyczyna próchnicy zębów mlecznych u dzieci, to bakterie w jamie ustnej. Pożywką dla namnażających się bakterii są węglowodany a zwłaszcza cukry. Bakterie wytwarzają kwasy, które demineralizują szkliwo i doprowadzają do spadku poziomu pH w ustach. Próchnicy zębów u dzieci sprzyja dieta uboga w minerały i składniki odżywcze. Bardzo istotna jest podatność na próchnicę, predyspozycje genetyczne i higiena jamy ustnej. Niedomyte bądź niemyte zęby mają nikłe szanse na obronę przed próchnicą.

Zawiązki zębów rozwijają się już w życiu płodowym. Dlatego dieta przyszłej matki (odpowiednia ilość wapnia i fluoru) i stan uzębienia kobiety w ciąży mają bardzo duży wpływ na zęby u dziecka, w tym podatność na próchnicę.

Do tzw. próchnicy butelkowej (wczesnej) dochodzi u maluchów zasypiających z butelką pełną mleka lub kaszki. Próchnica wczesna u najmłodszych bywa też efektem zbyt częstego picia napojów bogatych w węglowodany z tzw. kubka niekapka. Wczesna próchnica częściej dotyka dzieci, które zaczęły szybko ząbkować, są wcześniakami, urodziły się z zagrożonej ciąży. Na rozwój próchnicy zębów u dzieci duży wpływ ma podjadanie między posiłkami.

Próchnica zębów mlecznych objawy

Próchnica mleczaków na początku nie daje specjalnych objawów, ale rozwija się bardzo szybko. Gdy do niej dochodzi na zębie pojawia się kredowobiała plama próchnicowa. Z upływem czasu robi się czarna. Potem próchnica przenosi się do zębiny i powoduje jej rozpad. Na tym etapie dziecko może odczuwać od czasu do czasu ból zębów o różnym nasileniu. Ból odczuwalny jest bardziej przy jedzeniu słodkich i kwaśnych pokarmów. Próchnica wczesna występuje w postaci białych, potem czarnych plamek przy linii dziąseł. Może pojawić się nawet na ząbkach u niemowlaka tuż po wyrżnięciu. Dotyka najczęściej wewnętrznej strony siekaczy. Próchnica wczesna rozwija się bardzo szybko.

Jak wyleczyć próchnicę u dziecka?

Leczenie próchnicy zębów mlecznych u dzieci daje efekty i jest mniej bolesne, gdy maluch trafi do dentysty w miarę szybko. Leczenie polega na usunięciu z zęba uszkodzonych kawałków zębiny i szkliwa i uzupełnieniu ubytku wypełnieniem. Teraz maluchy mogą nawet wybrać kolor plomby. Są metody zahamowania próchnicy u dzieci. Stomatolog może pomalować plamę próchnicową lakierem o wysokiej zawartości fluoru, wzmacniając w ten sposób ząb. To zabieg fluoryzacji (stosuje się też na zdrowe zęby). Przy początkowej próchnicy popularne jest ozonowanie zębów. Zabieg polega na podaniu ozonu na miejsce zmienione próchnicą i pokrycie specjalnym płynem, który zapobiega rozwojowi bakterii. Wykorzystuje się do tego specjalne urządzenie. Metoda zabija 99 proc. bakterii w zębinie. W leczeniu próchnicy zębów mlecznych u dzieci stosuje się też lapisowanie, czyli nasączanie zębów specjalnym środkiem antybakteryjnym, przeważnie azotanem srebra. Przy leczeniu próchnicy zębów mlecznych wykorzystywany może być laser. Napromieniowuje się chore tkanki (100 proc. pewności, że zęby są zdezynfekowane a próchnica usunięta), po czym stosuje się na ubytki wypełnienia. Leczenie próchnicy zębów mlecznych jest konieczne, bo mleczaki odgrywają ogromną rolę. Wpływają m.in. na gryzienie, żucie, zgryz, mowę. Im zdrowsze mleczaki, tym mocniejsze zęby stałe.

Próchnicy zębów mlecznych można zapobiec dbając o higienę jamy ustnej, właściwą dietę, regularne wizyty u dentysty.

Czy usuwać zęby mleczne z próchnicą?

Zmieniło się podejście do leczenia próchnicy zębów mlecznych. Jeszcze do niedawna zęby mleczne z próchnicą u dzieci jak najszybciej usuwano. Dentyści obecnie są przekonani, że wyrywanie mleczaków, to ostateczność. I, jeśli to tylko jest możliwe, warto postarać się zęby z próchnicą u dzieci ratować. Decyzja o ewentualnej ekstrakcji zęba podejmowana jest w sytuacjach, gdy dochodzi do stanu zapalnego, gorączki, opuchlizny i nie ma nadziei na uratowanie zęba albo zostały tylko korzenie. Często dziecko z zębami zaatakowanymi przez próchnicę trafia do stomatologa zbyt późno, dopiero, gdy ząb bardzo boli. Niekiedy ból spowodowany jest ropniem, który wymaga usunięcia, podobnie jak cały chory ząb.