Jedną z kłopotliwych dolegliwości związanych z wyrzynaniem się ósemek, czyli zębów mądrości jest pojawienie się tzw. kapturów dziąsłowych. Mogą one być przyczyną stanów zapalnych, groźnych nie tylko dla jamy ustnej, ale i całego organizmu. Najskuteczniejszą metodą leczenia kaptura zębowego jest jego chirurgiczne wycięcie. Czasami trzeba usunąć też całą ósemkę.

Kaptur dziąsłowy nad ósemką przyczyną stanów zapalnych

Ósemki, czyli trzecie zęby trzonowe, zwane też zębami mądrości są ostatnimi, które pojawiają się w jamie ustnej. Zwykle dzieje się to między 16 a 25 rokiem życia, ale bywa, że później (nawet ok. 40 – tki ). Nie mają odpowiednika w zębach mlecznych, dlatego też w jamie ustnej nie ma zbyt wiele miejsca na ich wyrżnięcie się. Zęby mądrości często powodują różne problemy (na powikłania związane z wyrzynaniem się dolnych ósemek cierpi co drugi pacjent). Jeśli ósemka wyrżnie się częściowo, widać część zęba nad którym może powstać tzw. kaptur dziąsłowy. To fragment dziąsła pokrywający niecałkowicie wyrżnięty ząb. Nie przyrasta do szkliwa, tylko wytwarza coś w rodzaju torebki. Co prawda kaptur zębowy najczęściej pojawia się nad ósemką, ale może to dotyczyć też innych zębów. Gdy tworzy się kaptur dziąsłowy trzeba koniecznie zgłosić się do stomatologa, gdyż może dojść do niebezpiecznego stanu zapalnego. Wytwarza się on dlatego, że w kieszonce powstającej pod fragmentem dziąsła pokrywającego ząb mądrości gromadzą się resztki jedzenia, które bardzo trudno usunąć podczas rutynowych zabiegów higienicznych. To z kolei sprzyja rozwojowi bakterii chorobotwórczych, a co się z nimi wiąże – stanom zapalnym, w wyniku których mogą powstawać nawet ropnie i różne inne groźne powikłania.

Objawy kaptura dziąsłowego

Jednym z podstawowych objawów powstawania kaptura dziąsłowego nad ósemką jest ból dziąsła dokuczający w konkretnym miejscu, w otoczeniu wyrzynającego się zęba. Może mu towarzyszyć ból gardła i ucha po tej samej stronie głowy po której wyrasta bolesny ząb.

Jakie inne dolegliwości powoduje kaptur dziąsłowy?

Kaptur dziąsłowy, poza dolegliwościami typowo bólowymi daje też inne dokuczliwe objawy. Należy do nich m.in. spora opuchlizna, trudności w połykaniu, mówieniu a nawet szczękościsk. Jeśli wdał się stan zapalny, powstał ropień, może też pojawić się bardzo nieprzyjemny zapach z ust. Co istotne, zakażenie bakteryjne może dotyczyć nie tylko jamy ustnej, ale i całego organizmu (bakterie poprzez krwioobieg dostają się do różnych narządów ciała). Kaptury dziąsłowe objęte stanem zapalnym mogą przyczyniać się m.in. do rozwoju miażdżycy, bo uszkadzają śródbłonek naczyń tętniczych, co powoduje, że cholesterol łatwiej się do nich przyczepia. Bywają nawet przyczyną zapalenia wsierdzia.

Wycięcie kaptura dziąsłowego – efekty

Najskuteczniejszą metodą leczenia kaptura dziąsłowego jest jego chirurgiczne usunięcie. Wycięcie kaptura dziąsłowego, to zabieg polegający na usunięciu dziąsła nad wyrzynającym się zębem. Jest to konieczne, gdy ból i inne objawy stają się bardzo dokuczliwe. Zanim dojdzie do zabiegu wycięcia kaptura dziąsłowego nad ósemką zawsze trzeba wyciszyć stan zapalny (jeśli do niego doszło) i zastosować antybiotykoterapię. Sam zabieg przeprowadza się za pomocą lasera lub urządzenia wykorzystującego prąd naprzemienny o wysokiej częstotliwości, czyli noża elektrochirurgicznego. Dzięki usunięciu kaptura dziąsłowego nad ósemką udaje się uniknąć dalszej próchnicy, na którą ząb mądrości jest szczególnie narażony (ze względu na usytuowanie w jamie ustnej). Zabieg wycięcia kaptura dziąsłowego jest wykonywany w znieczuleniu miejscowym przez chirurga szczękowego. Niekiedy bardzo zestresowanym pacjentom podaje się w ramach znieczulenia tzw. gaz rozweselający (jest to tzw. sedacja wziewna). Zabieg trwa 15-20 minut. Dzięki wycięciu kaptura zębowego udaje się nie tylko pozbyć anomalii, ale też przykrych dolegliwości jej towarzyszących. Udany zabieg usunięcia kaptura dziąsłowego nad ósemką pozwoli na całkowite wyrżnięcie się i właściwe usadowienie zęba mądrości w łuku zębowym.

Po zabiegu usunięcia kaptura zębowego zaleca się, by przez ok. pół godziny przygryzać opatrunek nad miejscem zabiegu, potem go wyjąć. Nie należy szczotkować zębów, ani płukać ust przez ok. osiem godzin. Przez ok. 12 godzin nie powinno się w ogóle sięgać po papierosy (palenie zwiększa m.in. ryzyko krwotoku, utrudnia gojenie). Na ból dokuczający po zabiegu (co jest naturalnym objawem) warto stosować środki wskazane przez lekarza. Należy stosować się ściśle do jego zaleceń. Jeśli ból jest zbyt silny i nie przechodzi po lekach, pacjent nie może zatamować krwawienia, obrzęk po trzech dniach powiększa się – należy zgłosić się do gabinetu stomatologa.

Powikłania po wycięciu kaptura dziąsłowego

Niekiedy wycięcie kaptura dziąsłowego nad ósemką może wywołać trudne do przewidzenia wcześniej powikłania. Może też nie przynieść oczekiwanych rezultatów. Jeśli wcześniej wdał się stan zapalny, wiele zależy od tego, jak był zaawansowany i czy udało się go skutecznie zwalczyć. Nawet po udanym zabiegu może zdarzyć się, że pojawią się torbiele, wciąż jest ryzyko infekcji albo istnieje niebezpieczeństwo, że zdrowy sąsiadujący z ósemką ząb ulegnie w przyszłości uszkodzeniu. Wówczas najkorzystniej dla zdrowia pacjenta jest ząb mądrości jak najszybciej usunąć. Zdarza się już w trakcie zabiegu albo nawet przed nim, że trzeba jednak usunąć kłopotliwą ósemkę. Decyzja należy do lekarza, który podejmuje ją m.in. na podstawie oględzin zęba i zdjęcia rentgenowskiego (tzw. badanie pantomograficzne).